mai FOLLOW

K.I.T.A

Daisypath Anniversary tickers

Monday, October 25, 2010

anak soleh & solehah

emm.. setiap ibu bapa @ mak ayah @mama papa n sooooo oooonn nk kn anak-anak yang soleh-solehah.. nk kn anak yang dengar kata.. walaupon aku ni bkan anak yang dengar kata sangat.. aku ni degil.. tp aku sentiasa beringat.. ayah akau pesan " jgn jadik anak derhaka.. t x bau syurga" masyaAllah.. tanpa kita sedari.. kita banyak lukakan ati kedua ibubapa kita... secara sengaja atau pon x sengaja.. klu sesapa yg still da mak n ayah.. hargailah mereka.. jaga lah depa*org utara pnya perkataan yang bermaksud mereka.. jgn mensia-siakan depa.. sesungguhnya.. tanpa depa sapalah kita.. tanpa depa.. x wujud kita kt dunia nih.. lepas ayah aku ninggal.. baru aku sedaQ yg apa yg mak n ayah ckp.. suma untuk kepentingan anak2 depa.. depa x kn wat sesuatu yang akan memburukkan anak depa sendiri. . banyaknya dosa aku kt depa nih... bukan nama soleh ngan solehah je kna jg mak bpak depa leklok.. haihh.. mcm2 panggilan dh aku buh.. heheh..
kita x pasti sama ada kita nih anak yang mithali ke x... nk tau anak mithali 2 cmna??
10 ciri anak mithali mengikut IMAM GHAZALI

1. Berbicara dgn Ibubapa dengan suara lemah lembut.
2. Tidak melarikan pandangan mata ketika berbicara dengan Ibubapa
3. Tidak berjalan di depan Ayah dan Ibu melainkan tunduk tanda hormat.
4. Tidak mendahului Ayah dan Ibu duduk.
5. Sentiasa Doakan kebaikan IbuBapa
6. Tidak Bercekak pinggang di hadapan Ibu dan Ayah
7. Tidak menghina Ibu dan Ayah (Dengan kata atau perbuatan)
8. Mengurus Ibubapa yang uzur tanpa berkira
9. Menyediakan keperluan Ayah dan Ibu seperti makan dan minum
10. Segera datang kepada mereka apabila dipanggil.

Berkatnya hidup Ibubapa bila anak kita ada 10 ciri demikian...

bukan mudah kn nk jadik anak mithali.. hope suma org leh jadik anak mithali n jaga mak bapak leklok.. hargailah mereka selagi mereka wujud di muka bumi ni.. n kalau yang dah meninggal 2.. sedekahkan doa sbb doa anak-anak yang soleh &solehah di terima Allah...

waallahualam...

2 comments:

~~ ngok SYG~~

kiNah riZkiey
melly ft baim ---> catatanku
(Melly) Awan Awan Menghitam Langit runtuhkan dunia Saat aku tahu ternyata akhir ku tiba (Baim) Mengapa semua menangis Padahal ku selalu tersenyum Usap air matamu Aku tak ingin ada kesedihan Reff : (melly) Burung sampaikan nada pilu Angin terbangkan rasa sedih Jemput bahagia diharinya Berikan dia hidup (Baim) Tuhan terserah mau-Mu Aku ikut mau-Mu Tuhan Ku catat semua ceritaku Dalam harianku